Burn-out Lifestyle Personal

Meditatie, de sleutel tot geluk?

Ik weet al heel lang dat ik hoogsensitief ben, of HSP’er zoals ze dat tegenwoordig noemen. Ik loop daar nooit zo mee te koop, want het heeft toch iets zweverigs. Als kind reageerde ik al heel gevoelig op mijn omgeving. Ik pikte feilloos de emoties op van anderen, voelde meestal meteen als er iets niet klopte, een leugen werd verteld of als iemand iets verzweeg. Dat is in de loop der jaren alleen maar sterker geworden. Soms handig, maar vaak ook vermoeiend om altijd bezig te zijn met hoe anderen zich voelen. Nu zie ik dat deze hooggevoeligheid bij heeft gedragen aan het krijgen van een burn-out. Het chronisch openstaan voor anderen en mijn omgeving, is iets waar ik voor moet waken.

Op mijn zeventiende begon ik te merken dat de aanwezigheid van andere mensen me vaak uitputte en dat geluiden soms heel hard binnenkwamen, zeker als ik moe was. Ik hield me bezig met alle ellende om me heen en in de rest van de wereld, wat zich uitte in slecht slapen. Om te kunnen ontspannen, ben ik toen intensief Hatha yoga gaan beoefenen. Door yoga en meditatie kreeg ik meer grip op mijn onrustige hoofd en maakte ik tijd om mezelf weer op te laden.

Naarmate ik ouder werd, ben ik een beetje van het spirituele pad af geraakt. Het was namelijk niet zo makkelijk vol te houden en soms, was het ook best eenzaam. De meeste jongeren in mijn omgeving hielden zich niet zo bezig met dat soort zaken. Vaak dacht ik wel terug aan de rust die ik ondervond van het dagelijks mediteren. Ik nam me steeds voor om weer te beginnen, maar helaas bleef dat bij een voornemen. Ik kon de discipline om elke dag te gaan zitten niet meer opbrengen. Meestal was ik te moe en te druk om een paar minuten voor mezelf vrij te maken.

En nu … Ik mediteer weer dagelijks en het helpt me echt. Als ik doodmoe en overprikkelt ben, dan voel ik me na een meditatie meestal een stuk beter. Ik probeer in ieder geval 20 minuten per dag te mediteren en soms doe ik nog korte meditaties tussendoor, afhankelijk van hoe ik me voel.

Er zijn vele manieren waarop je kunt mediteren. Het liefst wissel ik het af. Net waar ik zin in heb. Ik begin altijd met het observeren van mijn ademhaling; als deze voldoende in mijn buik is gezakt en rustig is geworden, dan ga ik soms over op een visualisatie, een mantra of gewoon zijn. Als mijn gedachten afdwalen, en geloof me dat doen ze, dan ga ik weer rustig terug naar waar ik mee bezig was.

Na een meditatie voel ik me rustiger, minder vermoeid en vrolijker. De eerste weken hield ik het nog niet zo goed vol, dan was ik er na vijf minuten al klaar mee. Mediteren kost tijd en als je kunt blijven zitten tot je de onrust uit je lichaam weg voelt vloeien … dan ben je al een heel eind op weg. Ik daag je uit om een week lang, elke dag, 10 minuten per dag voor jezelf te nemen en het te proberen. Zet desnoods een wekker, maar zorg ervoor dat je verder niet gestoord wordt. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en ervaringen.

Wil je lezen hoe ik burn-out raakte? Lees dan hier verder.

Advertenties

2 comments

  1. Mij lukt het mediteren niet. Aangeleerd in de stresstherapie maar past niet bij me. Het enige wat lukt, is de focus op de ademhaling. Maar ik ga wandelen en dat helpt wel.

    1. Hey Anna, elke vorm waarbij je in het hier en nu kunt zijn, of waar je in ieder geval steeds naar het hier en nu terug keert, is een vorm van meditatie. Of dit nou zittend op de grond, wandelend, kokend of dansend is. Mocht je het toch nog een keer een kans willen geven dan helpt het misschien om te beginnen met vijf minuten en het op te bouwen. X

Geef een reactie